Αυχενικό σύνδρομο (πόνος στον αυχένα)

Τι είναι και που μπορεί να οφείλεται το αυχενικό σύνδρομο. Συμπτώματα: ποια είναι τα συνήθη συμπτώματα και ποια συμπτώματα πρέπει να προσέξετε. Ποια η σημασία της ορθής κλινικής εξέτασης και διάγνωσης για το αυχενικό. Πώς αντιμετωπίζεται με φυσικοθεραπεία.

Τι είναι το αυχενικό σύνδρομο;

Το αυχενικό σύνδρομο είναι μαζί με την οσφυαλγία ένα από τα προβλήματα με τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης που συναντούμε. Στην ουσία δεν αποτελεί επιστημονικό όρο, αλλά μια εκλαϊκευμένη απλοποίηση που αφορά μια σειρά από συμπτώματα που εμφανίζονται στην περιοχή του αυχένα και μπορεί να αντανακλούν μέχρι τον ώμο, τις ωμοπλάτες τον αγκώνα ή και την άκρα χείρα (το κοινώς λεγόμενο αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο). Τα συμπτώματα ποικίλουν σε ένταση, σοβαρότητα και περιοχές που γίνονται αντιληπτά.

Αίτια για το αυχενικό σύνδρομο

Τα αίτια για το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να είναι κακώσεις από πτώσεις, τροχαία ατυχήματα, μικροκαταπονήσεις που έχουν γίνει σε βάθος χρόνου, αθλητικοί τραυματισμοί και ψυχοσωματικά αίτια που εκδηλώνονται με πόνο στη περιοχή. Η ηλικία και οι αντίστοιχες αρθριτικές αλλοιώσεις που εμφανίζονται στη σπονδυλική στήλη μπορεί να παίζουν ρόλο στην εμφάνιση αυχενικού συνδρόμου αλλά αυτό δε σημαίνει ότι όποιος έχει αλλοιώσεις (άλατα) στη σπονδυλική στήλη θα πονάει από το λόγο αυτό.

αυχενικο συνδρομο - προστατευστε τον αυχενα σας

Συμπτώματα του αυχενικού συνδρόμου

Συμπτώματα που συνδέονται με το αυχενικό σύνδρομο είναι πόνος, μούδιασμα, ζαλάδες, καψίματα, μυϊκή αδυναμία, αίσθηση βάρους η κόπωσης και συχνά υπάρχουν σε συνδυασμό.

Τις περισσότερες φορές υπάρχει πόνος που μπορεί να συνοδεύεται από αίσθηση σφιξίματος στην περιοχή του αυχένα (σβέρκου). Ο πόνος μπορεί να είναι αισθητός τοπικά στον αυχένα, ή να αντανακλά ακόμη και μέχρι τα δάκτυλα του χεριού. Κάποιες φορές συνοδεύεται από μούδιασμα, αίσθηση ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ άλλες φορές ο ασθενής περιγράφει ότι δε νοιώθει καλά μια περιοχή του χεριού του. Σπανιότερα μπορεί να υπάρχει και μυϊκή αδυναμία, μείωση ή κατάργηση των αντανακλαστικών.

Εάν έχει κανείς αυχενικό πρόβλημα υπάρχουν κάποια συμπτώματα στα οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή διότι εάν υπάρχουν, είναι πιθανόν να υπάρχει κάποια σοβαρή παθολογία που χρειάζεται άμεση ιατρική εκτίμηση. Αυτά είναι μουδιάσματα στο πρόσωπο, τη γλώσσα ή και τα δυο, λιποθυμικά επεισόδια, ίλιγγοι, διαταραχές της ισορροπίας ξαφνικά και ειδικά σε νέα άτομα, δυσκολία στην κατάποση, ξαφνικές διαταραχές στην ομιλία, την όραση, την ακοή, τη βάδιση, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό. Σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων σαν αυτά πρέπει το άτομο να το εξετάσει γιατρός, ή να διακομιστεί επειγόντως σε νοσοκομείο!

αυχενικο συνδρομο συμπτώματα

Διάγνωση - Κλινική εξέταση για το αυχενικό σύνδρομο

Όπως σε κάθε δυσλειτουργία έτσι και στο αυχενικό σύνδρομο η σωστή διάγνωση γίνεται με κλινική εξέταση. Πρωταρχικό ρόλο έχει η λήψη ιστορικού κι η εκτέλεση διαφόρων κινήσεων τόσο από τον ασθενή ενεργητικά, όσο και από το φυσικοθεραπευτή παθητικά, ώστε να ελεγχθούν οι κινήσεις των σπονδύλων, η ικανότητα των μυών να ελέγχουν σωστά τις κινήσεις της σπονδυλικής στήλης του αυχένα, η κινήσεις και η γενικότερη υγεία των νεύρων που βρίσκονται στην περιοχή του αυχένα και πηγαίνουν προς τα χέρια , καθώς και τα αντανακλαστικά των μυών.

Τις περισσότερες φορές όταν ο ασθενής έχει επισκεφθεί γιατρό έχουν γίνει και κάποιες απεικονιστικές εξετάσεις, όπως απλή ακτινογραφία, αξονική ή μαγνητική τομογραφία ή ηλεκτρομυογράφημα. Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι αρκετά συχνά τα όποια ευρήματα στις εξετάσεις αυτές παίζουν μικρό ή και κανένα ρόλο στη συμπτωματολογία, πράγμα που καθιστά την κλινική εξέταση την πλέον αξιόπιστη επιλογή για διάγνωση.

Υπάρχει ακόμη μια μικρή λεπτομέρεια με τεράστια σημασία όμως. Πολύ συχνά ακούμε τους ασθενείς να λένε ότι έχουν «ευθειασμό αυχένα», δηλαδή δεν υπάρχει αυτό που θεωρείται «φυσιολογική» λόρδωση  (καμπυλότητα) στον αυχένα η οποία συνήθως φαίνεται σε ακτινογραφία, που τις περισσότερες φορές έχει γίνει με τον ασθενή σε ξαπλωτή θέση. Αυτό καθιστά αμέσως την εξέταση αναξιόπιστη για εξαγωγή τέτοιων συμπερασμάτων. Ούτως  ή άλλως ο ευθειασμός του αυχένα δεν είναι μια παθολογική κατάσταση διότι κανένας άνθρωπος δεν έχει τον ίδιο σκελετό με τους άλλους και πολλές τέτοιες διαφορές στην κατασκευή του σκελετού είναι απολύτως φυσιολογικές.

αυχενικο συνδρομο φυσικοθεραπεια ψηλάφηση αυχένα

Θεραπεία του αυχενικού συνδρόμου

Η πιο συχνή αντιμετώπιση για το αυχενικό σύνδρομο είναι η Φυσικοθεραπεία. Το Manual Therapy είναι η πιο αποτελεσματική, ασφαλής και επιστημονικά αποδεδειγμένη μέθοδος. Σε περιπτώσεις που τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα και ο ασθενής πολύ ευερέθιστος, χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή από το γιατρό με σκοπό τη μείωση της ευερεθιστότητας.  Κάποιες φορές μπορεί να γίνει και χρήση ενός μαλακού αυχενικού κολάρου υπο την αυστηρή προϋπόθεση να ανακουφίζει τα συμπτώματα.

Η φυσικοθεραπεία έχει ως στόχο αρχικά να μειωθεί ο πόνος και στη συνέχεια να ξεκινήσει η θεραπευτική άσκηση για να αποκατασταθεί η μυϊκή λειτουργία.

Μπορεί να γίνει χρήση μέσων ηλεκτροθεραπείας αλλά και τεχνικών Manual Therapy. Όλες οι τεχνικές πρέπει να είναι  απολύτως ανώδυνες.

Μπορεί να εφαρμοστούν τεχνικές αποσυμπίεσης του αυχένα με ήπιες έλξεις με τα χέρια, τεχνικές κινητοποίησης των αρθρώσεων για βελτίωση των κινήσεων της περιοχής όπως η στροφή ή η κίνηση του αυχένα προς τα επάνω για να δει ο ασθενής το ταβάνι κλπ.

Εκτός αυτών, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τεχνικές χειρισμών στις οποίες γίνεται χρήση τεχνικών με μεγάλη ταχύτητα αλλά χωρίς έντονη δύναμη, με σκοπό τη βελτίωση της κίνησης σε μια μπλοκαρισμένη άρθρωση.

Πώς μπορεί να σας βοηθήσει το Manualphysiotherapy έαν αντιμετωπίζετε προβλήματα του αυχένα

Το Manualphysiotherapy είναι ένα Κέντρο Φυσικοθεραπείας, που ιδρύθηκε το 1999 από τον Κωνσταντίνο Σακελλαρίου Φυσικοθεραπευτή. Ένας χώρος στελεχωμένος από μία ομάδα επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων και εξοπλισμένος με σύγχρονες υποδομές φυσικοθεραπείας και θεραπευτικής άσκησης, ώστε να μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά όλο το φάσμα των υπηρεσιών αποκατάσταστασης μυοσκελετικών παθήσεων.

Με την εξέταση των 10 σημείων θα εντοπίσουμε ακριβώς το αίτιο του προβλήματος που σας απασχολεί και θα σχεδιάσουμε την κατάλληλη θεραπεία ειδικά για εσάς.

Δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην η ορθή ενημέρωση του ασθενή, θα σας ενημερώσουμε αναλυτικά για το ζήτημά σας, θα σας βοηθήσουμε να ξεπεράσετε τις όποιες  φοβίες σας, να καταπολεμήσετε λανθασμένα στερεότυπα, όπως ότι πρέπει να μάθετε να ζείτε με το πρόβλημά σας, στερεότυπα που δε δίνουν εναλλακτικές λύσεις για σωματική δραστηριότητα, που ενέχουν τον κίνδυνο να γίνετε χρόνιοι ασθενείς, να ξοδεύετε άσκοπα τα χρήματά σας.

Συζητώντας μαζί σας, θα σας δώσουμε κατευθύνσεις από τι πρέπει να προφυλαχθείτε στις καθημερινές σας δραστηριότητες και πώς θα βάλετε ρεαλιστικούς στόχους ώστε να μείνετε δραστήριοι και ανεξάρτητοι.

Αξιολογήσεις ασθενών που μας εμπιστεύτηκαν