Αυχενικό σύνδρομο

Τι είναι;

Είναι μαζί με την οσφυαλγία ένα από τα προβλήματα με τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης. που συναντούμε. Στην ουσία δεν αποτελεί επιστημονικό όρο, αλλά μια εκλαϊκευμένη απλοποίηση που αφορά μια σειρά από συμπτώματα που εμφανίζονται στην περιοχή του αυχένα και μπορεί να αντανακλούν μέχρι τον ώμο, τις ωμοπλάτες τον αγκώνα ή και την άκρα χείρα (το κοινώς λεγόμενο αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο). Τα συμπτώματα ποικίλουν σε ένταση, σοβαρότητα και περιοχές που γίνονται αντιληπτά.

Αίτια

Τα αίτια μπορεί να είναι κακώσεις από πτώσεις, τροχαία ατυχήματα, μικροκαταπονήσεις που έχουν γίνει σε βάθος χρόνου, αθλητικοί τραυματισμοί και ψυχοσωματικά αίτια που εκδηλώνονται με πόνο στη περιοχή. Τα συνήθη συμπτώματα είναι πόνος, μούδιασμα, καψίματα, μυϊκή αδυναμία , αίσθηση βάρους η κόπωσης αλλά συχνά υπάρχουν σε συνδυασμό. Η ηλικία και οι αντίστοιχες αρθριτικές αλλοιώσεις που εμφανίζονται στη σπονδυλική στήλη μπορεί να παίζουν ρόλο στην εμφάνιση των συμπτωμάτων αλλά αυτό δε σημαίνει ότι όποιος έχει αλλοιώσεις (άλατα) στη σπονδυλική στήλη θα πονάει από το λόγο αυτό.

Συμπτώματα

Τις περισσότερες φορές υπάρχει πόνος που μπορεί να συνοδεύεται από αίσθηση σφιξίματος στην περιοχή του αυχένα ( σβέρκου). Ο πόνος μπορεί να είναι αισθητός τοπικά στον αυχένα, ή να αντανακλά ακόμη και μέχρι τα δάκτυλα του χεριού. Κάποιες φορές συνοδεύεται από μούδιασμα , αίσθηση ηλεκτρικού ρεύματος , ενώ άλλες φορές ο ασθενής περιγράφει ότι δε νοιώθει καλά μια περιοχή του χεριού του. Σπανιότερα μπορεί να υπάρχει και μυϊκή αδυναμία, μείωση ή κατάργηση των αντανακλαστικών.

Εάν έχει κανείς αυχενικό πρόβλημα υπάρχουν κάποια συμπτώματα στα οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή διότι εάν υπάρχουν, είναι πιθανόν να υπάρχει κάποια σοβαρή παθολογία που χρειάζεται άμεση ιατρική εκτίμηση. Αυτά είναι μουδιάσματα στο πρόσωπο, τη γλώσσα ή και τα δυο, λιποθυμικά επεισόδια, ίλιγγοι, διαταραχές της ισορροπίας ξαφνικά και ειδικά σε νέα άτομα, δυσκολία στην κατάποση, ξαφνικές διαταραχές στην ομιλία, την όραση, την ακοή τη βάδιση, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό. Σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων σαν αυτά πρέπει το άτομο να το εξετάσει γιατρός, ή να διακομιστεί επειγόντως σε νοσοκομείο!

Εξέταση

Όπως σε κάθε δυσλειτουργία έτσι και στα προβλήματα του αυχένα η σωστή διάγνωση γίνεται με κλινική εξέταση. Πρωταρχικό ρόλο έχει η λήψη ιστορικού κι η εκτέλεση διαφόρων κινήσεων τόσο από τον ασθενή ενεργητικά, όσο και από το φυσικοθεραπευτή παθητικά, ώστε να ελεγχθούν οι κινήσεις των σπονδύλων, η ικανότητα των μυών να ελέγχουν σωστά τις κινήσεις της σπονδυλικής στήλης του αυχένα, η κινήσεις και η γενικότερη υγεία των νεύρων που βρίσκονται στην περιοχή του αυχένα και πηγαίνουν προς τα χέρια , καθώς και τα αντανακλαστικά των μυών.

Τις περισσότερες φορές όταν ο ασθενής έχει επισκεφθεί γιατρό έχουν γίνει και κάποιες απεικονιστικές εξετάσεις, όπως απλή ακτινογραφία, αξονική ή μαγνητική τομογραφία ή ηλεκτρομυογράφημα. Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι αρκετά συχνά τα όποια ευρήματα στις εξετάσεις αυτές παίζουν μικρό ή και κανένα ρόλο στη συμπτωματολογία, πράγμα που καθιστά την κλινική εξέταση την πλέον αξιόπιστη επιλογή για διάγνωση.

Υπάρχει ακόμη μια μικρή λεπτομέρεια με τεράστια σημασία όμως. Πολύ συχνά ακούμε τους ασθενείς να λένε ότι έχουν «ευθειασμό» στον αυχένα, δηλαδή δεν υπάρχει αυτό που θεωρείται «φυσιολογική»   λόρδωση  (καμπυλότητα) στον αυχένα η οποία συνήθως φαίνεται σε ακτινογραφία, που τις περισσότερες φορές έχει γίνει με τον ασθενή σε ξαπλωτή θέση. Αυτό καθιστά αμέσως την εξέταση αναξιόπιστη για εξαγωγή τέτοιων συμπερασμάτων. Ούτως  ή άλλως ο ευθειασμός δεν είναι μια παθολογική κατάσταση διότι κανένας άνθρωπος δεν έχει τον ίδιο σκελετό με τους άλλους και πολλές τέτοιες διαφορές στην κατασκευή του σκελετού είναι απολύτως φυσιολογικές.

Θεραπεία

Η πιο συχνή αντιμετώπιση είναι η Φυσικοθεραπεία. Το Manual Therapy είναι η πιο αποτελεσματική, ασφαλής και επιστημονικά αποδεδειγμένη μέθοδος. Σε περιπτώσεις που τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα και ο ασθενής πολύ ευερέθιστος, χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή από το γιατρό με σκοπό τη μείωση της ευερεθιστότητας.  Κάποιες φορές μπορεί να γίνει και χρήση ενός μαλακού αυχενικού κολάρου υπο την αυστηρή προϋπόθεση να ανακουφίζει τα συμπτώματα.

Η φυσικοθεραπεία έχει σα στόχο αρχικά να μειωθεί ο πόνος και στη συνέχεια να ξεκινήσει η θεραπευτική άσκηση για να αποκατασταθεί η μυϊκή λειτουργία.

Μπορεί να γίνει χρήση μέσων ηλεκτροθεραπείας αλλά και τεχνικών Manual Therapy. Όλες οι τεχνικές πρέπει να είναι  απολύτως ανώδυνες.

Μπορεί να εφαρμοστούν τεχνικές αποσυμπίεσης του αυχένα με ήπιες έλξεις με τα χέρια, τεχνικές κινητοποίησης των αρθρώσεων για βελτίωση των κινήσεων της περιοχής όπως η στροφή ή η κίνηση του αυχένα προς τα επάνω για να δει ο ασθενής το ταβάνι κλπ ( λινκ για τεχνική αρθρικής κινητοποίησης https://bit.ly/2ub4PMR )

Εκτός αυτών, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τεχνικές χειρισμών στις οποίες γίνεται χρήση τεχνικών με μεγάλη ταχύτητα αλλά χωρίς έντονη δύναμη , με σκοπό τη βελτίωση της κίνησης σε μια μπλοκαρισμένη άρθρωση (λινκ για τεχνική αρθρικής χειρισμού https://bit.ly/2u6ZpTg )

Πώς μπορεί να σας βοηθήσει το Manualphysiotherapy

Μην ενισχύετε τα λανθασμένα στερεότυπα και μην ακούτε τις συμβουλές άσχετων ατόμων. Κινδυνεύετε να γίνεται χρόνιοι ασθενείς, να ξοδεύετε άσκοπα τα χρήματά σας ενώ η λύση είναι στην κυριολεξία δίπλα σας. Ελάτε να σας ενημερώσουμε σωστά και  να σας βοηθήσουμε να ξεπεράσετε τις όποιες  φοβίες σας.

Με την εξέταση των 10 σημείων θα βρούμε ακριβώς το αίτιο του προβλήματος που σας απασχολεί και σχεδιάσουμε για εσάς την κατάλληλη θεραπεία. Μαζί μας θα μάθετε από τι πρέπει να προφυλαχθείτε στις καθημερινές σας δραστηριότητες  και πώς θα βάλετε ρεαλιστικούς στόχους ώστε να μείνετε δραστήριοι και ανεξάρτητοι.

Θα καταπολεμήσετε τα στερεότυπα που ακούτε συχνά να λένε ότι πρέπει να μάθετε να ζείτε με το πρόβλημά σας, χωρίς να σας δίνουν εναλλακτικές λύσεις που σχετίζονται με σωματική δραστηριότητα..