Περιαρθρίτιδα Ώμου

Ο όρος περιαρθρίτιδα δεν είναι ακριβής επιστημονικός Ιατρικός όρος. Είναι ένας ευρύς περιγραφικός όρος που κατά λέξη ερμηνεύεται ως «πόνος περί την άρθρωση», δηλαδή πόνος που γίνεται αισθητός γύρω από την άρθρωση του ώμου. Συνεπώς, είναι μια πολύ γενική και αόριστη λέξη η οποία δε δίνει την ακριβή περιγραφή μιας δυσλειτουργίας. Κάποιοι όροι που συναντώνται συχνά είναι τενοντίτιδα ώμου, τενοντίτιδα Υπερακανθίου, ή στροφικού πετάλου, παγωμένος ώμος.

Παθολογίες

Η λέξη λοιπόν «Περιαρθρίτιδα» μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά  διάφορες παθολογίες ή δυσλειτουργίες όπως :

• Πρόσκρουση μετά από ακινητοποίηση από κάταγμα, εξάρθρημα ή υπεξάρθρημα ή άλλο τραυματισμό.
  • Σύνδρομο «συμφυτικής θυλακίτιδας» ή αλλιώς «Παγωμένο Ώμο».
  • Οστεοαρθρίτιδα Ώμου.
  • Άσηπτη νέκρωση της κεφαλής του Βραχιονίου.
  • Κακώσεις του στροφικού πετάλου . δηλαδή των μυών που παίζουν ρόλο σε κινήσεις στροφής του βραχιονίου οι οποίοι τραυματίζονται πολλοί συχνά.

• Τενοντοπάθειες των μυών του στροφικού πετάλου

• Ορογονοθυλακίτιδα στη γληνοβραχιόνια άρθρωση , δηλαδή φλεγμονή σε κάποιο ορογόνο θύλακο ο οποίος είναι μια δομή σα μικρό σακουλάκι με υγρό, ο ρόλος του οποίου είναι η εξομάλυνση της κίνησης στην άρθρωση.

Συμπτώματα

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που έχουν όσοι υποφέρουν από προβλήματα της άρθρωσης του ώμου είναι πόνος  που συχνά συνοδεύεται από αδυναμία εκτέλεσης κάποιων κινήσεων και μερικές φορές  δυσκαμψία που είναι συνήθως και αυτή επώδυνη.

Οι κινήσεις που προκαλούν συχνότερα πόνο είναι η ανύψωση του χεριού στο πλάι (απαγωγή ώμου)  ή εμπρός (κάμψη ώμου), η στροφή προς τα έξω του ώμου και η κίνηση που κάνουν οι γυναίκες για να φέρουν το χέρι στην πλάτη τους να κουμπώσουν το στηθόδεσμο.

Ο πόνος είναι εντονότερος κατά τη διάρκεια των κινήσεων, αλλά σε κάποιες οξείες περιπτώσεις μπορεί να υπάρχει ο λεγόμενος πόνος ηρεμίας, δηλαδή να πονάει κανείς και μάλιστα έντονα, χωρίς να κάνει απολύτως καμία κίνηση.  Πολύ συχνά τα συμπτώματα είναι τόσο έντονα που ο ασθενής δε μπορεί να βρει μια θέση να κοιμηθεί και περνά τη νύχτα καθισμένος σε πολυθρόνα με το χέρι που πονάει απλωμένο σε μαξιλάρι.

Διάγνωση

Αυτή περιλαμβάνει αρχικά λεπτομερή λήψη ιστορικού, κλινική εξέταση και στη συνέχεια εάν κριθεί αναγκαίο φαρμακευτική αγωγή, περιορισμό των επώδυνων δραστηριοτήτων και κινήσεων για μερικές ημέρες.

Η εξέταση περιλαμβάνει αρχικά μια σειρά από κινήσεις που πρέπει να κάνει ο ασθενής μόνος του. Μέσα από τις κινήσεις αυτές παρατηρούμε τον τρόπο που αυτές γίνονται, εάν υπάρχει πόνος κατά την εκτέλεση των κινήσεων ή αφού τελειώσουν οι κινήσεις, τη δύναμη, την ταχύτητα και τις πιθανές διαφορές μεταξύ δεξιού και αριστερού ώμου.

Στη συνέχεια ο φυσικοθεραπευτής κάνει ο ίδιος κάποιες κινήσεις παθητικά, δηλαδή χωρίς τη συμμετοχή του ασθενή, για να δει εάν η άρθρωση έχει κάποιο περιορισμό (αγκύλωση όπως είναι γνωστό σαν όρος της καθομιλουμένης), εάν πονάει τη στιγμή που το οστό του βραχίονα (του μπράτσου) πλησιάζει και ακουμπάει στην ωμοπλάτη, και αξιολογεί την κάθε άρθρωση από αυτές που αναφέρθηκαν πριν ξεχωριστά.

Τέλος εξετάζεται η δύναμη των μυών της περιοχής με τα λεγόμενα τεστ αντίστασης, δηλαδή ο φυσικοθεραπευτής ζητά από τον ασθενή να κρατήσει κόντρα σε κάποιες κινήσεις για να συγκρίνει τη δύναμη των μυών ανάμεσα στο δεξί και αριστερό χέρι.

Απεικονιστικές Εξετάσεις

Πολύ συχνά δίνεται υπερβολική αξία στις απεικονιστικές εξετάσεις όπως ακτινογραφία, μαγνητική τομογραφία  ή διαγνωστικός υπέρηχος. Η ακτινογραφίες δείχνουν με αρκετά καλή αξιοπιστία εάν υπάρχει κάποιο κάταγμα (σπάσιμο). Ο διαγνωστικός υπέρηχος είναι μια αρκετά φθηνή εξέταση που μπορεί να δείξει πιθανές βλάβες σε τένοντες, αλλά η αξιοπιστία του εξαρτάται πολύ από την ικανότητα του ανθρώπου που κάνει την εξέταση, οπότε σαν εξέταση δεν είναι πολύ αντικειμενική. Η μαγνητική τομογραφία όμως είναι πάρα πολύ ακριβής και αντικειμενική στο να βρει εάν υπάρχει κάποια βλάβη όπως ρήξη (δηλαδή κόψιμο τένοντα), κάταγμα, βλάβες στο χόνδρο, υγρό στην άρθρωση κλπ.

Καμία όμως απεικονιστική εξέταση όσο ακριβής και να είναι έχει την ικανότητα να αξιολογήσει σωστά τη λειτουργία της άρθρωσης. Αυτό το κάνει μόνο η κλινική εξέταση.

Για να γίνει πιο κατανοητό, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η μαγνητική τομογραφία δείχνει πλήρη ρήξη των τενόντων στον ώμο και ο άνθρωπος που έχει αυτή τη βλάβη παίζει τένις χωρίς να πονάει καθόλου! Σας φαίνεται παράξενο; Δείτε τη φωτογραφία που ακολουθεί  και θα πειστείτε. Τα κόκκινα βέλη δείχνουν την περιοχή που έχει δείξει τη βλάβη η μαγνητική τομογραφία.

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι σε σύνολο 314 ατόμων ηλικίας από 40 μέχρι άνω των 80 ετών, συνολικά 217 άτομα δεν είχαν κανένα πόνο, ενώ οι απεικονιστικές εξετάσεις στις οποίες υπεβλήθησαν έδειξαν διαφόρων βαθμών βλάβες σε τένοντες, στο χόνδρο, σε μύες και άλλες δομές της άρθρωσης του ώμου .

Αντιμετώπιση - Θεραπεία

Ο σκοπός της φυσικοθεραπείας είναι η πλήρης αποκατάσταση της κίνησης της άρθρωσης, της μυϊκής δύναμης, της αντοχής καθώς και η επιστροφή του ασθενή κατά το δυνατόν στις δραστηριότητές του (αθλητικές, επαγγελματικές, κοινωνικές κλπ).

Όταν ο πόνος είναι σε ανεκτά επίπεδα μπορεί να ξεκινήσει φυσικοθεραπεία η οποία μπορεί να περιλαμβάνει παυσίπονα φυσικά μέσα όπως tecar, ηλεκτροθεραπεία κλπ και τεχνικές manual therapy.

Κάποιες από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι κινητοποιήσεις (mobilization) με στόχο τη μείωση του πόνου αλλά και  την αποκατάσταση της κίνησης της άρθρωσης του ώμου όταν έχει περιορισμό όπως σε περιπτώσεις καταγμάτων, εξαρθήματος, ή οποιουδήποτε περιορισμού της κίνησης.

Σε τι διαφέρει η κλασική φυσικοθεραπεία από αυτό που κάνουμε στο Manualphysiotherapy

Το manual therapy αποτελεί την κορυφαία φυσικοθεραπευτική επιλογή, διότι δεν αντιμετωπίζει μόνο το σύμπτωμα, αλλά το αίτιο της δυσλειτουργίας. Τα εργαλεία του είναι η λήψη ιστορικού, η κλινική εξέταση που γίνεται με λεπτομερή τεστ και διάφορες κινήσεις , οι τεχνικές στις οποίες χρησιμοποιούνται τα χέρια του θεραπευτή και κυρίως η θεραπευτική άσκηση η οποία πρέπει να ξεκινά όσο συντομότερα γίνεται.

Η εμπειρία μας πάνω από 20 χρόνια μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα πολύ πιο σύντομα και μάλιστα 8 στους 10 ασθενείς μας ολοκληρώνουν το θεραπευτικό τους στόχο στο μισό χρόνο από αυτόν που αναμενόταν, ενώ η βελτίωση των συμπτωμάτων είναι ορατή στις πρώτες 3-4 θεραπείες.

Το πρόγραμμα των ασκήσεων είναι πάντα προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε ασθενή. Δεν πρέπει να προκαλεί επιδείνωση των συμπτωμάτων, ενώ πάντα πρέπει να συνοδεύεται από ένα πακέτο ασκήσεων που κάνει ο ασθενής στο σπίτι του μεταξύ των επισκέψεων στο φυσικοθεραπευτή.

Εάν έχετε οποιοδήποτε πρόβλημα με τον ώμο σας, συμπληρώστε τώρα  το PROSOMATIC PHYSIO και θα σας καλέσουμε για μια πρώτη επικοινωνία για να σας βοηθήσουμε στη λύση του προβλήματός σας, ή καλέστε μας στο 2107784822