Πόνος στο γόνατο

Το γόνατο είναι ίσως η πιο «πολυχρησιμοποιημένη» άρθρωση του σώματός μας και ως τέτοια είναι επόμενο κάποια στιγμή να μας πονέσει. Τα αίτια για τον πόνο στο γόνατο χωρίζονται σε δύο γενικές ομάδες. Τα τραυματικά, τα οποία σχετίζονται με ατυχήματα, τα εκφυλιστικά όπως η οστεοαρθρίτιδα, τα οποία σχετίζονται με την ηλικία και τα αίτια που αφορούν παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, διάφορες αυτοάνοσες παθήσεις κλπ.

Τραυματικά

  • Κακώσεις συνδέσμων όπως η ρήξη προσθίου ή οπισθίου χιαστού
  • Κακώσεις του αρθρικού χόνδρου του Μηρού, της Κνήμης ή της επιγονατίδας, καθώς και η ρήξη μηνίσκου.
  • Μυϊκές θλάσεις ή τενοντοπάθειες, Οστεοχονδρίτιδα του Κνημιαίου κυρτώματος (γόνατο του άλτη)
  • Κατάγματα του Μηρού, της Κνήμης, της Περόνης ή της επιγονατίδας

Εκφυλιστικά

  • Οστεοαρθρίτιδα

Συστηματική νόσος

  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Καρκίνος
  • Οροαρνητική ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Φλεγμονώδης πολυαρθρίτδα
  • Ψωριασική αρθρίτιδα
  • Μονοαρθρίτιδα
  • Νευροπαθητική αρθρίτιδα
  • Οστεονέκρωση
  • Διαταραχές της οστικής πυκνότητας

Διώχνοντας το φόβο

  • Ο εκφυλισμός του χόνδρου δε σημαίνει οπωσδήποτε ότι θα πονάμε. Απόδειξη πολλοί ηλικιωμένοι άνθρωποι που βλέπουμε γύρω μας και οι οποίοι αν και σίγουρα έχουν αλλοιώσεις και εκφυλισμό στους χόνδρους τους , δεν πονούν.
  • Τα κρακ στο γόνατο αν δεν προκαλούν πόνο δεν είναι επικίνδυνα συνήθως.
  • Ακόμη και σε κάποιες μορφές αρθρίτιδας με έντονες αλλοιώσεις, μπορούμε να έχουμε βελτίωση του πόνου ακόμη και χωρίς να αλλάξει η κατάσταση του χόνδρου
  • Οι Αμερικάνοι λένε “motion is lotion”, δηλαδή η κίνηση λιπαίνει την άρθρωση. Το καλύτερο δώρο για ένα γόνατο με ενοχλήσεις, είναι η κίνηση χωρίς πόνο. Η υγεία του χόνδρου εξασφαλίζεται μέσα από την εναλλαγή φόρτισης και αποφόρτισης (π.χ. βάδιση). Οι ασκήσεις ενδυνάμωσης λοιπόν, σε θέσεις φόρτισης οι οποίες δεν πονούν, έχουν θεαματικά αποτελέσματα.
  • Εάν τα συμπτώματα χειροτερεύουν, ο πόνος είναι νυχτερινός και η ποιότητα ζωής του ατόμου επιβαρύνεται, τότε το πιθανότερο είναι κάποια στιγμή να χρειαστεί επέμβαση.

Μπορώ να αντιμετωπίσω το πρόβλημα μόνος μου;

  • Η λύση «δυναμώνω τον τετρακέφαλο για να αποφύγω τα προβλήματα» είναι ελλιπής και λανθασμένη. Πολλές φορές τα προβλήματα το γόνατο είναι το αποτέλεσμα αδυναμίας των μυών του Ισχίου αλλά και συνέπεια κακού μυϊκού ελέγχου στην οσφυϊκή μοίρα (τη μέση δηλαδή) και το μηρό.
  • Επομένως θα πρέπει να αποφεύγουμε να «χωρίζουμε» το σώμα μας σε μεμονωμένες μυϊκές ομάδες – π.χ. κοιλιακοί και ραχιαίοι για τους πόνους στη μέση, ασκήσεις τετρακέφαλου για το γόνατο και να το αντιμετωπίζουμε σαν μια ολότητα.
  • Κατά συνέπεια μια σωστή κλινική εξέταση είναι η ιδανική τεχνική αντιμετώπισης για τους μυοσκελετικούς πόνους στο γόνατο.
  • Να θυμάστε, όσοι μικροί ή μεγάλοι είστε, όσο σοβαρό ή ελαφρύ τραυματισμό έχετε υποστεί, η κίνηση είναι φάρμακο!

Πώς αντιμετωπίζονται οι πόνοι στο γόνατο;

Χρησιμοποιούνται τεχνικές με τα χέρια (Manual Therapy) που περιλαμβάνουν έλξη, συμπίεση, υποβοηθούμενη κινητοποίηση με κίνηση. Στόχος είναι η αύξηση της τροχιάς κίνησης και η βελτίωση της κίνησης, ώστε να γίνεται ανώδυνα. (https://bit.ly/2Jy54uh)

Συχνά χρησιμοποιούνται στοχευμένες ραδιοσυχνότητες (Tecar) με σκοπό την ανακούφιση από τα συμπτώματα και τη συντομότερη έναρξη της θεραπευτικής άσκησης.

Στις περιπτώσεις που το αίτιο του πόνου είναι δομικό, δηλαδή υπάρχει βλάβη σε κάποιον σύνδεσμο ή ρήξη σε έναν μηνίσκο ή βλάβη σε κάποιον χόνδρο, η φυσικοθεραπεία μπορεί να ανακουφίσει τον πάσχοντα και να βοηθήσει στη λειτουργικότητα της περιοχής (https://bit.ly/2kSESwq)

Επίσης, είναι σημαντικές οι εξειδικευμένες ασκήσεις ενδυνάμωσης, βελτίωσης της ισορροπίας και των  αντανακλαστικών αντιδράσεων των μυών (ιδιοδεκτικότητα) και μάλιστα σε θέσεις που το γόνατο δέχεται το φορτίο του σώματος. (https://bit.ly/2Hr2Ojf)

Και στις δύο περιπτώσεις, η φυσικοθεραπεία είτε στη συντηρητική αντιμετώπιση είτε στη μετεγχειρητική φάση, παίζει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της κινητικότητας και στην όσο το δυνατόν πιο πλήρη επανένταξη του ατόμου στις δραστηριότητες που είχε πριν από το ατύχημα ή την έναρξη της συμπτωματολογίας.

Συμπερασματικά

Όπως κάθε πόνος, έτσι και ο πόνος στο γόνατο ανεξάρτητα από το αίτιο που τον προκαλεί είναι ένα γεγονός το οποίο έχει επίπτωση τόσο στην ψυχολογική κατάσταση του κάθε ανθρώπου , όσο και στην λειτουργικότητά του. Το ευχάριστο «παράδοξο» είναι ότι σε γενικές γραμμές το καλύτερο φάρμακο με την πιο μακροχρόνια δράση είναι η κίνηση και η φόρτιση.

Η αντιμετώπιση του πόνου στο γόνατο με manual therapy υπερέχει από την κλασσική φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση , διότι δεν περιλαμβάνει μόνο την εφαρμογή μέσων ηλεκτροθεραπείας, αλλά τη λήψη ιστορικού, την κλινική εξέταση των 10 σημείων ώστε να βρεθεί ακριβώς ο μηχανισμός του πόνου, τις τεχνικές με τα χέρια για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, την αποκατάσταση της φυσιολογικής κίνησης και τη θεραπευτική άσκηση που όχι μόνο επιταχύνει την πλήρη αποκατάσταση, αλλά έχει τα καλύτερα και μονιμότερα αποτελέσματα.

Αν βασανίζεστε και εσείς από πόνο στο γόνατο, συμπληρώστε εδώ το  PROSOMATIC PHYSIO ή καλέστε στο 2107784822 και κλείστε ραντεβού για να πάρετε τις κατάλληλες απαντήσεις στα ερωτήματά σας και να βρείτε την κατάλληλη λύση