Τι είναι η Φυσικοθεραπεία

Πρώτη γνωριμία με τη φυσικοθεραπεία

Η Φυσικοθεραπεία είναι μια επιστήμη υγείας η οποία έχει ως βασικό στόχο την αντιμετώπιση του πόνου και την αποκατάσταση της σωστής λειτουργίας όταν και όπου αυτή έχει διαταραχθεί.

Οι βασικοί στόχοι της φυσικοθεραπείας είναι η όσο το δυνατό συντομότερη επιστροφή στις καθημερινές επαγγελματικές, κοινωνικές, οικογενειακές και άλλες δραστηριότητες που έκανε ο ασθενής πριν την εμφάνιση του προβλήματός του με ασφάλεια και σιγουριά.

Οι βασικοί λόγοι που οδηγούν κάποιον να επισκεφθεί ένα φυσικοθεραπευτή είναι δυο: να πονάει ή να έχει περιορισμό σε κάποια κίνηση (σύμπτωμα γνωστό ως δυσκαμψία ή αγκύλωση), συμπτώματα που πολύ συχνά υπάρχουν ταυτόχρονα.

Ποια είναι η άποψη του κοινού στην Ελλάδα για τη φυσικοθεραπεία;

Μασάζ και μηχανήματα στη φυσικοθεραπεία

Η εντύπωση που επικρατεί σχεδόν στην πλειοψηφία του κοινού στην Ελλάδα, είναι ότι η φυσικοθεραπεία είναι μηχανήματα (φυσικά μέσα δηλαδή) και μασάζ. Την ευθύνη γι αυτό τη φέρει εξ’ ολοκλήρου ο κλάδος μας.

Επι σειρά ετών και ακόμη και στις μέρες μας διαφημίζαμε και διαφημίζουμε ως επαγγελματίες το πόσα μηχανήματα έχουμε και το πόσο πλήρη εξοπλισμό έχει ο χώρος μας. Όσο περισσότερα λαμπάκια, τόσο καλύτερα.

Αυτό που δεν είναι κατανοητό είναι ότι τα μηχανήματα δεν κάνουν κάποιο καλό φυσικοθεραπευτή, αλλά ένας καλός φυσικοθεραπευτής θα γνωρίζει να χρησιμοποιεί σωστά τις γνώσεις του και τον όποιο εξοπλισμό του.

Άλλες παρανοήσεις για τη φυσικοθεραπεία

Ένα ακόμη λανθασμένο μήνυμα που έχει περάσει στο κοινό, είναι ότι φυσικοθεραπεία πρέπει να κάνουμε για «συντήρηση» 2 φορές το χρόνο, κάθε Άνοιξη και Φθινόπωρο. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων όλες αυτού του είδους οι επισκέψεις γίνονται με τον ασθενή ξαπλωμένο στο κρεβάτι και διάφορα μηχανήματα να παρελαύνουν από πάνω του, χωρίς να κάνει άσκηση καθόλου! Το πιο ενδιαφέρον δε, είναι ότι οι λεγόμενες «θεραπείες συντήρησης» γίνονται αυτές τις 2 φορές το χρόνο χωρίς να πονάει ο ασθενής πολλές φορές, απλά για τη «συντήρηση»!

Επίσης, πολλοί άνθρωποι έμαθαν να πιστεύουν και αφορούν το ότι δεν πρέπει να κάνουμε φυσικοθεραπεία όταν πονάμε, ότι πρώτα πρέπει να γίνουν 10, 15 ή και 20 επισκέψεις και μετά θα δράσει η φυσικοθεραπεία, ότι δεν πρέπει να βγαίνουμε έξω στο δρόμο μετά τη φυσικοθεραπεία και διάφορες άλλες ανακρίβειες.

Δηλαδή ξεχνάμε το μασάζ και τα μηχανήματα;

Η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι». Δεν ξεχνάμε τίποτε από τα εργαλεία μας, αλλά ξεκαθαρίζουμε ότι αφ’ ενός το μασάζ και τα μηχανήματα ηλεκτροθεραπείας είναι εργαλεία και όχι ο ορισμός της φυσικοθεραπείας, αφ’ ετέρου ότι τα χρησιμοποιούμε αποκλειστικά και μόνο για ανακούφιση από τα συμπτώματα όπως ο πόνος, το λεγόμενο «πιάσιμο» κλπ.

Ενεργητική φυσικοθεραπευτική παρέμβαση

Η μοντέρνα και επιστημονικά τεκμηριωμένη φυσικοθεραπεία δίνει βάση στη σωστή πληροφόρηση του κοινού και των ασθενών για το τι πραγματικά είναι η φυσικοθεραπεία, στην πλήρη ενημέρωση του πάσχοντος για το πρόβλημά του από τον ειδικό φυσικοθεραπευτή και την ενεργητική φυσικοθεραπευτική παρέμβαση που περιλαμβάνει θεραπευτική άσκηση ακόμη και στο οξύ στάδιο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Η εμμονή σε παθητικές θεραπείες δηλαδή αποκλειστικά και μόνο στα μηχανήματα είναι ένδειξη έλλειψης γνώσης από πλευράς φυσικοθεραπευτή η οποία συνήθως σχετίζεται με «μαζική παραγωγή» θεραπειών χωρίς στόχευση και εξατομίκευση σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε ασθενή.

Η σημασία της σωστής πληροφόρησης στη φυσικοθεραπεία

Πάρα πολλές επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι η σωστή πληροφόρηση επιταχύνει τη μείωση των συμπτωμάτων, ενισχύει την αυτοπεποίθηση του ασθενή, μειώνει τις πιθανότητες να υποφέρει από χρόνια συμπτώματα και την «ιδρυματοποίηση», βελτιώνει τη διάθεση του ανθρώπου να αγωνιστεί ενεργά για την πλήρη αποκατάσταση του προβλήματός του και εξοικονομεί χρόνο και χρήμα.

Είδη φυσικοθεραπείας

• Η παιδιατρική φυσικοθεραπεία που ασχολείται με μικρά παιδιά και τις παθήσεις που εμφανίζουν που είναι συνήθως νευρολογικές.
  • Η αναπνευστική φυσικοθεραπεία που αφορά ασθενείς στην εντατική, μετά από νοσηλείες οι οποίοι χρειάζονται αποκατάσταση της σωστής αναπνευστικής λειτουργίας τους
  • Η μυοσκελετική φυσικοθεραπεία που αφορά και την πλειονότητα των ασθενών και αφορά τις παθήσεις του μυοσκελετικού όπως οσφυαλγία, ισχιαλγία, αυχενικό σύνδρομο, κατάγματα, κάθε είδους πόνους κλπ.
  • Η φυσικοθεραπεία για διαταραχές του ουροποιητικού όπως ακράτειες μετά από επεμβάσεις, μετά από γέννα κλπ
  • Η φυσικοθεραπεία των νευρολογικών παθήσεων των ενηλίκων που αφορά ασθενείς που έχουν υποστεί εγκεφαλικό, σκλήρυνση κατά πλάκας, όγκους στον εγκέφαλο κλπ
  • Η φυσικοθεραπεία σε ρευματολογικούς ή ασθενείς με αιμορροφιλία

Διαδικασία

Κλινική εξέταση και φάσεις θεραπείας

Κλινική εξέταση

Όπως τα θεμέλια είναι η βάση πάνω στην οποία στηρίζεται ένα κτίριο, έτσι και η κλινική εξέταση είναι απαραίτητη για τη σωστή θεραπεία.  Αν δεν προηγηθεί κλινική εξέταση δε μπορούμε να μιλάμε για σοβαρή αντιμετώπιση. Σκεφτείτε να πάτε στο γιατρό και να σας δώσει μια αγωγή χωρίς να σας ρωτήσει τα συμπτώματα και το ιστορικό σας!

Η πρώτη επίσκεψη αφορά ακριβώς τη λήψη του ιστορικού του ασθενή και την εκτέλεση κάποιων διαγνωστικών κινήσεων (τεστ) που μας δείχνουν το μηχανισμό ο οποίος ευθύνεται για το σύμπτωμα και είναι απαραίτητη διαδικασία για το σχεδιασμό του προγράμματος θεραπείας το οποίο είναι απολύτως εξατομικευμένο για κάθε περίπτωση και ασθενή.

Στις περιπτώσεις που έχει προηγηθεί χειρουργική επέμβαση είναι απαραίτητη η επικοινωνία του φυσικοθεραπευτή με το γιατρό, με σκοπό τη λήψη οδηγιών που αφορούν τα όρια μέσα στα οποία πρέπει να κινηθεί η θεραπεία. Για παράδειγμα μπορεί να μην επιτρέπονται κάποιες συγκεκριμένες κινήσεις για κάποιο χρονικό διάστημα, ή να μην πρέπει ο ασθενής να ρίξει όλο το βάρος του σώματος σε κάποιο μέλος. Αυτά τα όρια αναδιαμορφώνονται όσο προχωράει η επούλωση και αυτός είναι ο λόγος που η συνεργασία φυσικοθεραπευτή – γιατρού είναι πολύ σημαντική.

Θεραπεία

Στη συνέχεια και με βάση τα ευρήματα της κλινικής εξέτασης και των οδηγιών που έχουν δοθεί, σχεδιάζεται το πλάνο θεραπείας το οποίο συνήθως χωρίζεται σε δυο φάσεις οι οποίες πολύ συχνά επικαλύπτονται:

Φάση 1η

Στη φάση αυτή δίνεται έμφαση στη μείωση του πόνου και τη γενική απευαισθητοποίηση του ασθενή. Εδώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν διάφορα φυσικά μέσα (μηχανήματα ηλεκτροθεραπείας) τα οποία βοηθούν κατά βάση στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων.

Ταυτόχρονα χρησιμοποιούνται και τεχνικές με τα χέρια (Manual Therapy) οι οποίες δρουν πολύ πιο στοχευμένα στο αίτιο του πόνου και αφορούν τις αρθρώσεις, τους μύες, ή το νευρικό ιστό με σκοπό την ανακούφιση από τα συμπτώματα.

Φάση 2η

Στη φάση αυτή ξεκινάει η θεραπευτική άσκηση η οποία είναι εξατομικευμένη και ο κάθε ασθενής αρχίζει να φορτίζει με τον κατάλληλο τρόπο και τεχνική το σημείο του σώματός του που πάσχει.

Επιλέγονται ασκήσεις οι οποίες εξασφαλίζουν τη μέγιστη λειτουργικότητα κάθε φορά, ενώ υπάρχει η δυνατότητα διαμόρφωσης του προγράμματος ανάλογα με την αλλαγή των συμπτωμάτων.

Τελικός στόχος είναι η πλήρης αποκατάσταση του προβλήματος και η επιστροφή στις δραστηριότητες που έκανε ο ασθενής πριν την εμφάνιση του προβλήματος.

Τί να θυμάστε

• Η φάση 2 της θεραπείας πρέπει να ξεκινάει όσο συντομότερα γίνεται.

• Η χρήση των μηχανημάτων πρέπει να είναι επιλεκτική και όχι ο κανόνας της θεραπείας.

• Η άσκηση πρέπει να ξεκινάει ακόμη και από την πρώτη επίσκεψη πάντα σεβόμενοι τα όρια του πόνου.

• Η βελτίωση στην πλειονότητα των περιπτώσεων πρέπει να είναι άμεση και η αλλαγή των συμπτωμάτων ορατή μέχρι την τρίτη επίσκεψη.

Για περισσότερες πληροφορίες συμπληρώστε το prosomatic physio, ή καλέστε μας στα 210.77.84.822 (Ζωγράφου) και 216.00.35.521 (Γλυφάδα) για να κλείσουμε ένα ραντεβού για να σας βοηθήσουμε στο ζήτημα που σας απασχολεί.

• Σωστή πληροφόρηση σημαίνει γρηγορότερη και καλύτερη αποκατάσταση, καλύτερη ψυχική υγεία και εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων.

• Μη φοβάστε αν η μαγνητική ή αξονική τομογραφία, η ακτινογραφία σας δείχνει κήλες ή άλλες αλλοιώσεις. Δε θεραπεύουμε εξετάσεις, αλλά ανθρώπους.

• Μην παραδίνεστε ποτέ, ζητείστε βοήθεια από τους ειδικούς