Συχνοί τραυματισμοί στο γυμναστήριο

Γιατί τραυματιζόμαστε στο γυμναστήριο; Υπάρχουν άραγε "καλές" και "κακές" ασκήσεις ;

Σακελλαρίου Κωνσταντίνος, ΡΤ-ΟΜΤ            
Senior Clinical Instructor                                                 
Certified Adults’ Educator

ff558c5454bb72a3ad82bd6bec9b3429

 

Οι τραυματισμοί στο γυμναστήριο μπορεί να συμβούν είτε ξαφνικά κατά τη διάρκεια μιας προσπάθειας, ή αθροιστικά σε βάθος χρόνου. Συνήθως τα αίτια είναι ο συνδυασμός πολλών παραγόντων , όπως η φυσική κατάσταση του αθλουμένου, η εμπειρία του, το αν είναι αρχάριος ή όχι, η άσκηση που επιλέχθηκε, η τεχνική με την οποία εκτελέστηκε η άσκηση, η ταχύτητα, ανατομικές ιδιομορφίες που έχει ο αθλούμενος και δε γνωρίζει όπως γωνία συστροφής στο ισχίο, ακρώμιο τύπου ΙΙ ή ΙΙΙ, έλλειψη σωστής καθοδήγησης και προθέρμανσης, απότομη αύξηση του βαθμού δυσκολίας μιας άσκησης, γρήγορη ένταξη σε πλήρες προπονητικό πρόγραμμα μετά από κάποιο τραυματισμό  κλπ.

 

  

Συνήθως για να προκληθεί κάκωση και πόνος, πρέπει να συνυπάρχουν ταυτόχρονα πολλοί από τους προαναφερθέντες παράγοντες σε διαφορετικό συνδυασμό κάθε φορά. Θα κάνω μια προσπάθεια να περιγράψω σύντομα κάποιες παθολογίες και να αναφέρω και το θεραπευτικό στόχο. 

 

  Πρέπει να διευκρινιστεί, ότι εκτός κάποιων εξαιρέσεων, σε γενικές γραμμές δεν είναι σωστό να γενικεύουμε λέγοντας  ότι υπάρχουν καλές και κακές ασκήσεις. Κάποιες ασκήσεις είναι κατάλληλες για κάποιους ανθρώπους και τελείως ακατάλληλες για άλλους, ή σε κάποια φάση της προπονητικής τους πορείας είναι ακατάλληλες για κάποιους αλλά με την πρόοδο της προπόνησης γίνονται κατάλληλες για τον ίδιο αθλούμενο.

 

 Για λόγους οικονομίας χώρου, θα θεωρήσω ότι γίνεται σωστό ζέσταμα και εξαιρώ τραυματισμούς από πτώση ή άλλα ατυχήματα , και θα επικεντρωθώ σε κάποια ιδιαίτερα σημεία προσοχής.

Εικόνα5

Άσκηση που προκαλεί πόνο : Απαγωγή ώμου για Δελτοειδή

Κλασική διάγνωση: Τενοντίτιδα Στροφικού πετάλου (Υπερακανθίου).

Αίτιο : Η τενοντοπάθεια (όπως είναι η ο σωστότερος όρος), είναι το αποτέλεσμα και όχι το αίτιο. Συνήθως υπάρχει συνδυασμός κακού μυικού ελέγχου της ωμοπλάτης και δυσανάλογης αύξησης της επιβάρυνσης (κιλά).

  • Στόχος θεραπείας : αποκατάσταση του σωστού μυικού ελέγχου της Ωμοπλάτης με ασκήσεις για τον Πρόσθιο Οδοντωτό, τον Κάτω Τραπεζοειδή, της  νευρομυϊκής συνεργασίας με ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας . Επίσης εάν αρχικά ο πόνος είναι πολύ έντονος και δυσβάσταχτος, πλήρης αποχή από τις ασκήσεις που τον προκαλούν, λήψη φαρμάκων και ανάπαυση και στη φάση της αποκατάστασης σταδιακή επανένταξη με μειωμένο φορτίο που μπορεί να είναι ακόμη και πολύ κάτω από το 50% του φορτίου που άντεχε ο μυς προ του τραυματισμού.

 

Εικόνα2

Άσκηση που προκαλεί πόνο : Ροκάνισμα κοιλιακών
Κλασικό σύμπτωμα:  πιάσιμο στον αυχένα και το πρόσθιο τμήμα του τραχήλου
Αίτιο : κακή τεχνική
Στόχος θεραπείας : σωστή εκτέλεση της άσκησης, με έμφαση στο σωστό ρυθμό , τη σωστή εντολή σύσπασης μόνο των κοιλιακών μυών με σταδιακά αυξανόμενη ένταση και όχι απότομα, όχι πολλές επαναλήψεις στην αρχή αλλά αυστηρότητα στην επιλεκτική επιστράτευση μόνο των κοιλιακών εις βάρος των πολλών και γρήγορων επαναλήψεων ειδικά σε αρχαρίους, τον καλό έλεγχο και τη διατήρηση του αυχένα σε ουδέτερη θέση χωρίς διακυμάνσεις στην ταχύτητα κατά την εκτέλεση της άσκησης.

 

Εικόνα1

Άσκηση που προκαλεί πόνο : Κάμψεις Δικεφάλων με μπάρα
Κλασικό σύμπτωμα:   πόνος στη μέση και ίσως και τον αυχένα και αν το βάρος είναι υπερβολικό ακόμη και πιθανή συνεισφορά στην πρόκληση τενοντοπάθειας Δικεφάλου.
Αίτιο : κακή τεχνική συνήθως σε συνδυασμό απότομης αύξησης του βάρους στη μπάρα, δυσανάλογου με τη φυσική κατάσταση και αντοχή του αθλουμένου.
Στόχος θεραπείας : Αντιμετωπίζουμε τη συμπτωματική περιοχή ανάλογα με την ευερεθιστότητα και τη σοβαρότητα του προβλήματος και δίνουμε έμφαση στη σωστή εκτέλεση της άσκησης, με έμφαση στο σωστό ρυθμό , τον καλό έλεγχο και τη διατήρηση του σώματος σε ουδέτερη θέση χωρίς διακυμάνσεις στην ταχύτητα κατά την εκτέλεση της άσκησης.

 

Εικόνα3

Άσκηση που προκαλεί πόνο : Κωπηλατική με το ένα χέρι
Κλασικό σύμπτωμα:  πιάσιμο στον αυχένα, πόνος στη μέση και τον καρπό (αν κάνει και κάμψη καρπού κατά την εκτέλεση της άσκησης όπως φαίνεται στη φωτογραφία).
Αίτιο : κακή τεχνική σε συνδυασμό με απότομη αύξηση του βάρους στον αλτήρα. Η Οσφυϊκή μοίρα ( η μέση μας) είναι πολύ πιο επιρρεπής σε τραυματισμούς  όταν φορτίζεται σε θέση κάμψης και στροφής.
Στόχος θεραπείας : σωστή εκτέλεση της άσκησης, με έμφαση στο σωστό ρυθμό , τον καλό έλεγχο και τη διατήρηση της λόρδωσης , την αποφυγή κάμψης καρπού την ώρα που κάνει την άσκηση.  Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι η άσκηση γίνεται για να γυμναστεί ο  Πλατύς Ραχιαίος μυς και όχι ο Δικέφαλος,  οπότε είναι σημαντικό να δίνεται έμφαση στην κίνηση της ωμοπλάτης.

 

Εικόνα4

Άσκηση που προκαλεί πόνο : Οριζόντια απαγωγή ώμων με τροχαλία ή λαβές

Κλασικό σύμπτωμα:  πόνος στον ώμο, τον αυχένα ,αλλά και επικονδυλαλγία.

Αίτιο : Ο συνδυασμός  τη θέσης των βραχιόνων που είναι σε απαγωγή και η έξω στροφή στροφή στη θέση αυτή, αυξάνουν το ρίσκο υπακρωμιακής τριβής στον τένοντα του στροφικού πετάλου . Η θέση αυτή των βραχιόνων από μόνη της περιορίζει σημαντικά την έξω στροφή, οπότε αν προστεθεί και η αντίσταση αυξάνονται οι πιθανότητες ανάπτυξης παθολογίας (κυρίως τενοντοπάθειας του στροφικού πετάλου των έξω στροφέων του ώμου). Επιπρόσθετα, αν αυξηθούν τα κιλά δυσανάλογα, φορτίζεται και η αυχενική μοίρα και ίσως προκληθεί πόνος. 
Τέλος, όταν ο αθλούμενος δεν κρατά τους καρπούς του σε μέση θέση αλλά σε κάμψη, επιβαρύνει πολύ τον εκτατικό μηχανισμό του καρπού δηλαδή τους εκτείνοντες μύες και τις αντίστοιχες τενόντιες προσφύσεις τους , αυξάνοντας την καταπόνηση σε συνδυασμό με τις πιθανότητες να προκαλέσει Επικονδυλαλγία.

Στόχος θεραπείας : Ίσως να είναι μια από τις λίγες ασκήσεις που δε θα πρότεινα αν ο αθλούμενος θέλει να γυμνάσει τους έξω στροφείς του ώμου, διότι μπορεί να το κάνει με καλύτερο τρόπο και άλλη άσκηση. Εάν θέλει να γυμνάσει πλάτη, τότε καλό είναι ο βραχίονας και το αντιβράχιό του να είναι στην ίδια ευθεία με την πορεία του καλωδίου και ελαφρά χαμηλότερα από το ύψος των ώμων. Έμφαση πρέπει να δοθεί στην κίνηση απαγωγής και προσαγωγής των ώμων.

πηγή www.manualphysiotherapy.gr

Τελευταία Νέα

  • Συχνοί τραυματισμοί στο γυμναστήριο

    Σακελλαρίου Κωνσταντίνος, ΡΤ-ΟΜΤ            
    Senior Clinical Instructor                                                 
    Certified Adults’ Educator

    ff558c5454bb72a3ad82bd6bec9b3429

     

    Οι τραυματισμοί στο γυμναστήριο μπορεί να συμβούν είτε ξαφνικά κατά τη διάρκεια μιας προσπάθειας, ή αθροιστικά σε βάθος χρόνου. Συνήθως τα αίτια είναι ο συνδυασμός πολλών παραγόντων , όπως η φυσική κατάσταση του αθλουμένου, η εμπειρία του, το αν είναι αρχάριος ή όχι, η άσκηση που επιλέχθηκε, η τεχνική με την οποία εκτελέστηκε η άσκηση, η ταχύτητα, ανατομικές ιδιομορφίες που έχει ο αθλούμενος και δε γνωρίζει όπως γωνία συστροφής στο ισχίο, ακρώμιο τύπου ΙΙ ή ΙΙΙ, έλλειψη σωστής καθοδήγησης και προθέρμανσης, απότομη αύξηση του βαθμού δυσκολίας μιας άσκησης, γρήγορη ένταξη σε πλήρες προπονητικό πρόγραμμα μετά από κάποιο τραυματισμό  κλπ.

     

      

  • Στάσεις και ενστάσεις

    Από τη μικρή μας ηλικία, ακούμενα μας λένε να κρατάμε «ίσιο» , «στητό», «σωστά» το σώμα μας. Ακούγεται όμορφο , λογικό και υγιές. Τι θα γίνει όμως αν δεν κρατάμε το σώμα μας στη «σωστή» στάση; 

  • ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ : λαμπάκια, μπουρμπουλήθρες, ιδρώτας…

    Πόσο μας χρειάζονται κάποια απο τα μέσα της Φυσικοθεραπείας;

  • Ινομυαλγία

    Οι περισσότεροι από όλους μας έχουμε πονέσει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή μας. Όσο εντονότερος ήταν ο πόνος, τόσο περισσότερα ήταν και τα συναισθήματα που μας προκαλούσε. 

Δείτε μας στο

Youtube

Επικοινωνία

Διεύθυνση: Αβύδου 15, Ζωγράφου, 15771

Τηλ: 210 77.84.822

Φαξ: 210 77.84.822

manualph logo